تفکر «به من چه؟» خطرناکترین آفت برای هر نهاد و سازمان است
مهدی سوری در کارگاه آموزشی «نقش راهبردی اخلاق حرفه ای در تعالی سازمان جهاددانشگاهی استان کرمانشاه» در تعریف اخلاق حرفهای گفت: در رهیافت سنتی اخلاق حرفهای عبارت است از بیان اصول، قواعد و قوانین اخلاقی که هر فرد به مقتضای شغلی که دارد باید آنها را رعایت کند، اما در رهیافت مدرن صرفاً مسئولیتهای اخلاقی افراد شاغل در یک شغل یا حرفه خاص مطرح نیست، بلکه علاوه بر آن، مسئولیتهای اخلاقی نهاد یا سازمانی که افراد مختلف در آن مشغول به کارند هم مد نظر است.
وی افزود: اخلاق حرفهای مهمترین متغیر در موفقیت سازمان است، بنابراین حاکمیت اخلاق حرفهای در یک سازمان میتواند به میزان بسیار چشمگیری سازمان را در کاهش تنشها و موفقیت در تحقق اهدافش یاری نماید.
سوری در تشریح مولفههای اخلاق حرفهای در شغل، از «احترام و تکریم ارباب رجوع» به عنوان یکی از مهمترین مولفهها یاد کرد و افزود: در برخورد با ارباب رجوع کارمندان باید ضمن رعایت احترام، سعه صدر داشته و از توبیخ و سرزنش خودداری کرده و با خوش رویی و خوش خویی با ارباب رجوع برخورد کنند.
وی همچنین آراستگی ظاهری را مولفه دیگر در اخلاق حرفه ای کارکنان دانست و افزود: کارکنان یک اداره و یک مجموعه ساعات بسیاری در کنار هم فعالیت میکنند و بسیار مهم است که طی این مدت علاوه بر خوشرویی، با ظاهری آراسته در مقابل هم ظاهر شوند.
سوری گفت: آراستگی ظاهری کارکنان و نیز ظاهر زیبای اتاق آنها موجب تقویت روحیه کارکنان میشود. وی در ادامه به تشریح خصوصیات کارمندان حرفهای پرداخت و تخصص، تعلق، تعهد، تداوم، تحول، توکل و تکامل را هفت ویژگی مهم کارمندان حرفه ای عنوان کرد.
وی افزود: تخصص حاصل علم و تجربه است و در واقع بیانگر مجموعهای از معلومات، مهارتها و داشتن اطلاعات، آگاهیها و روز آمد کردن آنهاست.
سوری گفت: تعلق هم به معنی علاقه، اشتیاق، دلبستگی و انگیزه و روحیه فرد نسبت به یک امر است، یعنی یک کارمند نسبت به کاری که به او واگذار شده علاقه داشته و انگیزه لازم را برای اجرای آن داشته باشد.
سوری تعهد را پایبندی دائمی و واقعی به مجموعهای از اصول و رموز اخلاقی و ارزشها و هنجارها عنوان کرد و افزود: تداوم هم یکی دیگر از ویژگیهای کارمندان حرفهای که به معنی پایداری و ماندگاری در حرفه و حفظ ارتباط با حرفهایهاست.
معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه به ویژگی دیگر کارمندان حرفه ای اشاره کرد و افزود: کارمندان حرفهای تحولگرا هستند زیرا تحول میدان فرصتها و ایدههای تازه را ایجاد کرده و باعث رشد، پیشرفت و توسعه میشود.
وی همچنین توکل را یکی دیگر از ویژگیهای کارمندان حرفهای عنوان کرد و افزود: توکل یعنی ایمان، اعتقاد و باور نسبت به قدرتی فراتر از همه قدرتها و ارتباط با تنها بینیازی که همه به او نیازمندند.
سوری گفت: تکامل هم از جمله دیگر ویژگیهای کارمندان حرفهای است و به معنی این است که یک فرد کمالجویی همیشگی داشته باشد.
معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه در ادامه یکی از آفتهای مهم اخلاق حرفهای در محیط کار را تفکر اشتباه «به من چه؟» عنوان کرد.
وی افزود: این خطرناکترین تفکری است که میتواند در یک سازمان حاکم شده و آن سازمان را به سمت نابودی و انحطاط سوق دهد.
معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی گفت: همه ما باید نسبت به محیط کاری که در آن فعالیت میکنیم احساس مسئولیت کرده و هر زمان در هر نقطهای از سازمان که نیاز باشد همکاری کنیم.
وی افزود: آفت دیگر در محیط کار این است که هر کس فعالیت خود را فقط از دریچه و نگاه خود ارزیابی کند و معتقد باشد سختترین کار و فعالیت فقط متعلق به اوست و دیگران فعالیتی انجام نمیدهند.
سوری گفت: حقیقت این است که کارکنان هر واحد در یک مجموعه به اندازه خود سختی کار دارند و همه همپای یکدیگر برای موفقیت یک سازمان تلاش میکنند و نباید تلاشهای دیگران را زیر سوال برد.
در پایان این کارگاه از بهادر خیراندیش به جهت آراستگی ظاهری و سامان لرستانی به جهت برخورد خوب با ارباب رجوع تقدیر شد.
نظر شما :