عصر دلنشین شعر عاشورایی «نی‌نوا» در سازمان جهاددانشگاهی استان کرمانشاه

۲۴ تیر ۱۴۰۳ | ۰۸:۲۵ کد : ۷۳۵۰۴ تاپ خبر اخبار معاونت فرهنگی
عصر دلنشین شعر عاشورایی «نی‌نوا» عصر روز گذشته ۲۳ تیرماه در سالن شهید نوروزنژاد سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه با حضور شعرای آئینی کرمانشاه و خوانش اشعار آئینی برگزار شد.
عصر دلنشین شعر عاشورایی «نی‌نوا»  در سازمان جهاددانشگاهی استان کرمانشاه

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی استان کرمانشاه ،در این مراسم مهدی عبدالمالکی، معاون آموزشی سازمان جهاددانشگاهی با تسلیت ایام سوگواری محرم با اشاره به بخشی از زندگینامه شاعر گرانقدر حسینی میراز احمد لاهوتی (پینه‌دوز) مشهور به میرزا احمد الهامی کرمانشاهی، اظهار کرد: شاعران آئینی زبان گویای عزاداران در ماتم اشرف اولاد آدم(ع) در تمام ۱۴۰۰ سال پس از قیام عاشورا بوده‌اند و در طول این تاریخ روایت‌هایی از شاعرانی نقل شده که با مدد از سیدالشهدا(ع) به مجالس عزای حسینی رونق بخشیده‌اند و به این سبب از حضرتش «صله» دریافت کرده‌اند و با این ره توشه نورانی، عاقبت‌بخیر شده‌اند.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ شیعه بر صدر مجلس خادمان حسینی جای داشته است، افزود: امروز شاعران بزرگ آئینی شهر و دیارمان در این محفل گرد هم آمده‌اند تا ارادتشان را به حضرت سیدالشهدا(ع) با ذوق هنرشان بیان کنند، هنری که در رثای خون خدا به خدمت گرفته‌اند و این عنایت ویژه هدیه‌ای است که با مدد از جانب صاحب این مصیبت عظیم نصیبشان شده است.

میراز احمد الهامی کرمانشاهی

عبدالمالکی در این محفل با اشاره به زندگی «میرزا احمد لاهوتی» مشهور به «میراز احمد الهامی کرمانشاهی»، گفت: ماجرای «الهامی»، شاعر برجسته اهل‌بیت(ع) از آن داستان‌های پر فراز و نشیبی است که پایانی غافلگیرکننده دارد. «میراز احمد الهامی کرمانشاهی» در سال ۱۲۰۹ هجری شمسی در تویسرکان متولد شده و در سه سالگی به همراه خانواده‌اش به کرمانشاه مهاجرت کرده است.

وی افزود: داستان عاشقی «الهامی» از آنجا آغاز می‌شود که در سن جوانی و در ۳۰ سالگی به سبب تنگدستی و بیماری سختی که داشته به دلیل ناتوانی از تأمین مخارج زندگی و رنج و محنت زخم زبان طلب‌کاران در اوج تنگدستی با مدد گرفتن از سیدالشهدا(ع) که تمام عالم محتاج ذره‌ای از لطف و عنایت ایشان هستند، زندگیش متغییر می‌شود.

میرزا احمد الهامی خالق «شاهنامه حسینی» کیست

عبدالمالکی در ادامه تصریح کرد:، اما بشنوید از خواب الهامی، او پس از مدد خواستن از سیدالشهدا(ع) و دست به دامان پرکرم امام حسین(ع) شدن به خواب می‌رود و در عالم خواب خود را در بیابانی سرگردان می‌بیند و حیران ره راه خود ادامه می‌دهد و ناگاه در مقابل چشمانش باغی پدیدار می‌شود که رودی از میان آن جاریست در دو طرف آن رود مردانی نشسته و در بالای مجلس، سرور آزدگان عالم حضرت امام حسین(ع) بر تختی نشسته‌اند و میراز با احترام در پایین مجلس می‌نشیند و حضرت سیدالشهدا(ع) از او حاجتش را می‌پرسد.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی کرمانشاه یادآور شد: میراز احمد در عالم خواب از درماندگیش می‌گوید و پس از آن از امام حسین(ع) می‌خواهد تا عنایتی شود و در مصیبت اهل‌بیت(ع) بتواند شعر بگویید و آن را ذخیره آخرتش کند و هنگامی که از خواب بیدار می‌شود زیارت امام حسین(ع) را زمزمه می‌کند و آرامشی بر روح و روانش قالب می‌شود که دیگر آن درد و رنج و اندوه گذشته را ندارد و پس از گذشت مدتی به آرزویش می‌رسد.

عاقبت بخیری شاعر

وی یادآور شد: «الهامی» که از شعر و شاعری تا آن زمان هیچ نمی‌دانست ناگاه به درک معانی لغات و عبارات و فهم مسائل و نکات عروض و قافیه و قوانین فصاحت و بلاغت رسید و به برکت توجه و عنایت امام حسین(ع) در عالم رؤیا، شعر بر زبانش جاری گشت.

عبدالمالکی افزود: میراز احمد لاهوتی بعد از آن به صورت جدی سرودن شعر را آغاز کرد و با استاد «حسین قلی‌خان سلطانی کلهر» آشنا گشت و این استاد او را متخلص به «الهامی» می‌کند.

وی اظهار کرد: این شاعر آستان اهل‌بیت(ع) در فنون شاعری به حدی از کمال می‌رسد که در اشعارش وزن شهر حماسی را برمی‌گزیند و تمامی حماسه کربلا را به نظم در می‌آورد.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی کرمانشاه با بیان اینکه «الهامی کرمانشاهی» فردوسی‌وار حماسه کربلا را در اشعارش به تصویر کشیده است، افزود: او خالق شاهنامه حسینی است که توانسته شکوه و عظمت و شجاعت مردان کربلا را با زبان شعر به تصویر بکشد از این روی این شاعر را «فردوسی حسینی» نامیده‌اند.

۱۶ هزار بیت از واقعه کربلا

وی با اشاره به اینکه خالق مثنوی «باغ فردوس» الهامی کرمانشاهی است، افزود: این حماسه‌سرای واقعه کربلا توانسته تا ۱۶ هزار بیت از این واقعه را بسراید و وسعت قیام کربلا را به زیبایی به تصویر بکشد.

عبدالمالکی یادآور شد: یکی از ویژگی‌های برجسته و شاخص این اثر ارتباط عمیق آن با شاهنامه فردوسی است و دیوان «باغ فردوس» الهامی کرمانشاهی دارای چهار فصل است که سروده‌هایش در ابتدای هر فصل در توحید حضرت حق و نیایش معبود آغاز شده است.

وی در پایان با یادآوری بخش پایانی زندگینامه الهامی کرمانشاهی خواستار معرفی بیشتر مفاخر این خطه شد و اظهار کرد: میراز احمد الهامی کرمانشاهی در سال ۱۲۸۶ هجری شمسی در کرمانشاه به دیدار حق شتافت. از این شاعر برجسته سه فرزند به یادگار بوده که یکی از آنها شاعر معروف «ابوالقاسم لاهوتی» است.

یادآور می‌شود، این مراسم همراه با شعرخوانی شعرای آئینی اهل‌بیت(ع) کرمانشاه در وصف سرور آزادگان عالم امام حسین(ع) و یاران ایشان بود.


نظر شما :