رییس موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی کرمانشاه: هدفمان تربیت دانشجویانی کارآفرین و ماهر است

۲۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۵ کد : ۵۸۲۸۳ تاپ خبر اخبار معاونت آموزشی
رییس موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی کرمانشاه با اشاره به اجرای مدل توانمندسازی، کارآفرینی و اشتغال دانشجویان و دانش آموختگان در این موسسه گفت: اجرای این مدل در نهایت به تربیت دانشجویان کارآفرین و ماهر منجر می شود که همین امر سیر صعودی پذیرش دانشجویان در موسسه را رقم زده است.
رییس موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی کرمانشاه: هدفمان تربیت دانشجویانی کارآفرین و ماهر است

خلیل جلیلی در جلسه امروز(۲۷ خرداد) کارگروه آموزشی استان که با حضور مسئولان و مدیران حوزه آموزش استان برگزار شد، با اشاره به معضل بیکاری استان، از آن به عنوان ریشه بسیاری معضلات اجتماعی یاد کرد و افزود: در همین راستا اولویت اصلی خود را بر ایجاد اشتغال گذاشته و تمام برنامه ها با همین رویکرد و نگاه اجرا می شود.

وی افزود: خوشبختانه همین رویکرد و نگاه موجب استقبال دانشجویان برای تحصیل در موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی کرمانشاه شده و با وجود اینکه در سالهای اخیر روند پذیرش دانشجویان در دانشگاه های استان سیر کاهشی داشته، اما در دو سال اخیر در موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی کرمانشاه با سیرصعودی پذیرش دانشجویان مواجه بوده‌ایم.

جلیلی گفت: در حال حاضر ۱۵۵۳ دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در سه حوزه فنی مهندسی، علوم انسانی و کشاورزی مشغول تحصیل هستند.

وی افزود: در حوزه فنی مهندسی در هشت گرایش هم اکنون ۵۲۱ دانشجو و در حوزه های علوم انسانی و کشاورزی ۷۶۸ دانشجو در مقطع کارشناسی مشغول تحصیل هستند.

جلیلی تصریح کرد: علاوه بر این ۲۶۴ دانشجو نیز در مقطع کارشناسی ارشد موسسه مشغول تحصیل هستند.

وی به منحصر بودن برخی رشته های موسسه اشاره کرد و افزود: بطور مثال رشته مترجمی زبان انگلیسی و گردشگری بصورت انحصاری در استان تنها در موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی ارائه می شود.

رییس موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی کرمانشاه در ادامه با اشاره به امکانات خوب این موسسه برای آموزش دانشجویان گفت: این امکانات و آموزش مطلوب موجب شده سال گذشته بیش از ۵۴ درصد فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی موسسه در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته شوند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از نیمی از این قبولی های مقطع ارشد در دانشگاه‌های طراز اول کشور پذیرش شده‌اند.

جلیلی تربیت چندبعدی دانشجویان را عامل موفقیت فارغ التحصیلان موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی کرمانشاه دانست و افزود: معتقدیم تربیت یک بعدی جوابگو نیست و باید دانشجویان در ابعاد مختلف آموزش های لازم را ببینند تا بتوانند در آینده خودشان کارآفرین شده و یا حداقل خوداشتغالی داشته باشند.

وی افزود: هدف گذاری ما این است که با روش های آموزشی که در پیش گرفته ایم، در یک دوره کوتاه مدت رقابت جدی را برای ورود به موسسه در سطح استان شاهد باشیم.

وی در ادامه به تشریح بخشی از مدل توانمندسازی، کارآفرینی و اشتغال دانشجویان و دانش آموختگان در موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی کرمانشاه پرداخت و با بیان اینکه این مدل حاصل مدتها تفکر و جلسه باحضور اساتید و صاحبان دانش و فن بوده گفت: در این مدل آموزشی طی چهار فاز دانشجویان برای ورود به بازار کار آماده شده و صلاحیت لازم را برای انجام کارهای تخصصی در رشته خود پیدا می کنند.

وی افزود: هدف از طراحی این مدل، پرورش دانشجویان چند بعدی است، طوری که بتوانند کار آفرین شده یا خوداشتغالی داشته باشند و یا جذب دستگاه ها و نهادها شده و یا حداقل با الفبای اشتغال و فناوری آشنا شده تا بتوانند جذب یکی از واحدهای فناور و دانش بنیان شوند.

جلیلی گفت: در فاز اول این مدل که در نیم سال اول تحصیلی اجرایی می شود، بانک اطلاعاتی از علایق و توانمندیهای دانشجویان تهیه می شود. در این مدت همچنین کارگاه های آموزشی جهت آشنایی دانشجویان با ابعاد مختلف رشته تحصیلی شان و بازار کار آن برایشان برگزار می شود.

رییس موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی کرمانشاه افزود: در فاز دوم این طرح به دنبال این هستیم که دانشجویان از ذهنیت های دوره دانش آموزی رها شده و انگیزه و امید بیشتری برای کسب دانش و ورود به بازار کار پیدا کنند و مقدمات لازم مانند رزومه نویسی و پروپزال نویسی هم به آنها آموزش داده می شود.

جلیلی گفت: فاز سوم که فازی مهم در مدل توانمندسازی محسوب می شود، آموزش کارآفرینی به دانشجویان است.

وی افزود: در این مرحله به جای آموزش تئوری کارآفرین،ی تلاش کرده ایم که این درس مهم را در قالبت ۱۴ کارگاه عملی به دانشجویان آموزش دهیم و در پایان این کارگاه ها نیز دانشجویان با تیم سازی با هم رقابت کرده و تیم های برگزیده به مراکز رشد جهاد دانشگاهی معرفی می شوند.

وی افزود: مابقی تیم ها هم به مرکز نوآوری و فناوری جهاد دانشگاهی معرفی می شوند تا بتوانند ایده پردازی و پرورش ایده را در مسیر درست آن فرا گیرند.

جلیلی گفت: فاز چهارم این مدل نیز "توانمندسازی تخصصی" است.در این مرحله تمام نیازهای شغلی در رشته های مختلف احصا شده و در قالب بسته هایی به دانشجویان ارائه می‌شود.

وی افزود: هم اکنون در ۹ گروه آموزشی این بسته‌ها تدوین شده و از ترم پنجم به دانشجویان ارائه می شود تا شاهد تربیت دانشجویانی ماهر باشیم.

رییس موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی کرمانشاه گفت: در پایان ترم هشتم آزمون جامع از دانشجویان به عمل آمده و به افرادی که با موفقیت آزمون را سپری کنند، گواهی "صلاحیت شغلی" داده می شود و اعطای این گواهی نشان می دهد که این افراد از مهارت لازم برای ورود به بازار کار در رشته تحصیلی خود برخورداند.

وی با بیان اینکه از شروع اجرای این مدل توانمندسازی دو سال می گذرد، گفت: امیدواریم تا سال ۱۴۰۴ این مدل به بلوغ کامل رسیده و بتوانیم شاهد اثرگذاری آن در اشتغال استان باشیم.

جلیلی گفت: با اجرای این مدل در دو سال گذشته استقبال دانشجویان را از تحصیل در موسسه شاهد بوده ایم و امیدواریم طی سالهای آتی نیز با تکمیل بیش از پیش این مدل و به بلوغ رسیدن آن شاهد تداوم این سیر صعودی پذیرش باشیم.


نظر شما :