«ضرورت جلوگیری از بازتولید حاشیهها»؛ طرحی برای ورود حوزه علوم انسانی جهاددانشگاهی به عرصه نوآوری
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه، بیتا حامد مدیر گروه پژوهشی جامعه شناسی این سازمان از اجرای طرح مطالعه اجتماعی راهکارهای ارتقاء وضعیت کودکان محلات محروم شهرکرمانشاه خبر داد و گفت: به دنبال ارایه راهکارها و مدل بومی توانمندسازی این مناطق هستیم.
وی با بیان مطلب فوق افزود: در دهه اخیر مسأله حاشیه نشینی به ویژه با تاکید مقام معظم رهبری به عنوان یکی از آسیب های اولویت دار کشور شناخته شده است که بر همین اساس با نتایج پروژه ای که توسط گروه پژوهشی جامعه شناسی سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه در سال 99 انجام شد طرح ضرورت جلوگیری از بازتولید حاشیه ها در دستور کار قرار گرفت.
حامد ادامه داد: بر اساس این پژوهش چنانچه نتوانیم ساکنان محلات محروم را از چرخه فقر و تنگدستی و معیشت ناپایدار برهانیم ازدیاد روزافزون حاشیه ها را شاهد خواهیم بود، یکی از راهکارهای پیشگیرانه، ارتقاء وضعیت زندگی کودکان محلات محروم است که لازمه آن داشتن تصویری دقیق، علمی و مستند از شرایط زندگی این کودکان است؛ بنابراین در این طرح تاریخ کودکی، آسیب های اجتماعی، هزینه های اقتصادی، ارزشها و نگرش ها و فضا و سرمایه فرهنگی کودکان را مورد پژوهش قرار داده و در نهایت برنامه عملیاتی ارتقاء وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی کودکان محلات محروم شهر کرمانشاه را ارایه خواهیم داد.
مدیر گروه پژوهشی جامعه شناسی سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه تصریح کرد: یکی از نوآوری های طرح، پرداختن به مسأله کودکان است که در پژوهش ها معمولا مغفول واقع شده است. ضمن آن که ارایه برنامه عملیاتی برای ارتقاء وضعیت کودکان، امکان کاربردی شدن نتایج طرح در قالب اقدامات نوآورانه را فراهم میکند.
حامد در ادامه با اشاره به این که مدت زمان اجرای طرح 30 ماه است، افزود: آنچه ضروری است کاربردی کردن یافته ها و عملیاتی شدن راهکارهای به دست آمده از نتایج است. برنامه عملیاتی این طرح می تواند منجر به شکل گیری هسته های فن آور شود. به عبارت دیگر برای اجرای راهکارهای پیشنهادی، شکل گیری بوم مدل ها و هسته های فن آور در اولویت قرار خواهد گرفت که می تواند ورود حوزه علوم انسانی به عرصه فن آوری و نوآوری را تسهیل کند.
این پژوهشگر کرمانشاهی در ادامه با اشاره به مشکلات پیش رو این طرح، افزود: متاسفانه به دلیل دیربازده بودن و عدم نتایج عینی، کماکان پژوهش های حوزه علوم انسانی در اولویت دستگاه های اجرایی و سیاستگذار قرار نمی گیرند. علاوه براین مطالعۀ جامعه هدف یعنی کودکان محلات محروم نیز به خودی دشوار است.
وی افزود: به اقتضای سن و شیوۀ زندگی، ورود به دنیای کودکانۀ آنان، روش های ویژه می طلبد. در نهایت مشکل اجرای برنامه عملیاتی در این زمینه با اعتمادسازی و تکیه بر خوشنامی جهاددانشگاهی در استان، حمایت کارفرمایی لازم جذب و با استفاده از توانمندی های اعضای هیات علمی سازمان و پژوهشگران همکار این حوزه، ارایه و در قالب های نوآورانه به اجرا می رسد.
مدیر گروه پژوهشی جامعه شناسی سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه یادآور شد: سیال بودن و انعطاف پذیری ساختارهای سازمانی، وجود گروه ها، مراکز پژوهشی و پژوهشکده های تخصصی و دارا بودن اعضای هیات علمی و پژوهشگران توانمند، مجموعه ای از دانش را فرهم کرده که شناخت نیازهای جامعه را تسهیل می کند.
وی افزود: از سوی دیگر، وجود مراکز رشد، پارک علم و فناروی و شرکت های دانش بنیان جهاددانشگاهی و تجارب منشعب از وجود آن ها، به عنوان بسترهای تسریع در تبدیل ایده به عمل ایفای نقش کرده و امکان فعالیت های علمی نخبگان در عرصه زیست بوم نوآوری را فراهم میکند.
حامد در پایان تصریح کرد: در جهاددانشگاهی کرمانشاه آزادی عمل اعضای هیات علمی در انتخاب حوزه های کاری و حمایت های درون سازمانی و بهره مندی از اعتماد استانی به سازمان، مسیری را رقم زده که دو دهه فعالیت گروه پژوهشی جامعه شناسی جهاددانشگاهی (به عنوان اولین گروه علمی استان در جامعه شناسی) توجه به حل مسایل بومی استان برمبنای ضرورت های علمی و ضرورت های سیاست گذارانه و در نهایت انجام طرح های کاربردی در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه با این تفاسیر شاهد جایگاه شایسته حوزه علوم انسانی سازمان جهاددانشگاهی در استان هستیم
نظر شما :